De laatste week is ingegaan.... - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Annie Wissink - WaarBenJij.nu De laatste week is ingegaan.... - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Annie Wissink - WaarBenJij.nu

De laatste week is ingegaan....

Door: Annie Wissink

Blijf op de hoogte en volg Annie

22 Januari 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Het is inmiddels ruim 2 weken geleden dat ik in de gelegenheid ben geweest om een verslag van de eerste 9 dagen te schrijven. Daarna zijn we geen internetcafe's meer tegengekomen, dus ook geen verslag. Wel af en toe wifi-verbinding en gelegenheid om mails te lezen of te whatsappen. Maar aangezien ik alleen mijn mobiel heb en geen tablet is het onmogelijk een verslag te schrijven. Sorry hiervoor......... Ik heb veel leuke reacties gehad op het eerste verslag, bedankt allemaal hiervoor.

Volgens mij was ik bij mijn vorige verslag geeindigd op 8 januari en gingen we op weg naar Jinka, waar we een bezoek aan de Musistammen hebben gebracht. We waren net op tijd weg van de camping want smiddags heeft het gestortregend en is de hele camping onder water komen te staan. Ook hadden we dan niet meer weg gekund omdat we door de rivierbedding heen moesten om bij de Mursistammen te komen en die stond na een paar uur vol met 1,5 meter water. Dus geluk gehad. De Mursi's zijn de stammen met de schotellippen. Heel bijzonder, zowel met schotel als zonderschotel.Het is voor de vrouwen een vorm van schoonheid en status. Nadat er een gaatjein de onderlip wordt gemaakt rekken ze die steeds verder op door het dragen van kleischotels, de grootte van de schotel blijkt de waarde van de bruidschat te bepalen. De rit er naar toe was ook al prachtig dwars door het Mago National Park en op terugweg hebben we een markt bezocht waar verschillende stammen met hun handelswaar naar toe komen. Ook de volgende dag een paar lokale markten bezocht ewaar zowel de Ari's, Banna en Tsemaystammen komen. Ze zien er allemaal "prachtig" uit maar voor iedere foto moeten wel Birretjes worden betaald. Dus zorgen dat je genoeg kleingeldbij je hebt.

Van Jinka naar Yabello, een prachtige route door een geweldig landschap. Het reizen in de trucks verveelt geen moment. Regelmatig fotostops en onderweg indien mogelijk een koffiestop. Ethiopie is erg armoedig en de sanitaire voorzieningen zijn soms erbarmelijk slecht. De hotels vallen tot nu toe niet tegen voor Ethiopische begrippen.

Vanuit Yabello bezoeken we een zoutkratet El Sod. We hebben de mogelijkheid om de krater af te dalen, een stevige afdaling van 30 minuten en 45 min. om weer boven te komen. Slechts een deel van de groep maakt hier gebruik van. Gezien mijn pijnlijke ribben besluit ik boven te blijven.. Het zoutwordt door de Boranamannnen (stam) opgedoken uit de krater, Het is zwarte modder waarin het zout zit en daarna gedroogd wordt. Dan resteert een grijzig zout wat verhandeld wordt in de hele omgeving en is een belangrijke bron van inkomsten voor dit deel van het land. Het geschoonde zout wordt met ezeltjes naar boven gebracht.
Na de zoutkrater een picknick in de natuur en een bezoek aan de "Singing wells". Omdat er de laatste dagen veel water was gevallen kregen we een demonstratie te zien, hoe het water uit een diee grot naar boven wordt gehaald door 6 mannen die al zingend steeds emmets water in een ijltempo naar boven brengen en waar het vee dan uit kan drinken. Een geweldig leuke ervaring. Dit was het diepeste punt van onze reis in Ethiopie en zitten we op plm 120 km van de grens met Kenia.

Van Yabello door naar Yirga Alem. Vroeg uit de veren want we hebben een lange reisdag voor de boef. De wegen zij bijna allemaal nog onverhard dus gemiddeld 40-50km per uur is al heel wat. Onderweg weer tijd voor leuke stops en prachtige afwisselende natuur. Dit gebied is het land van de koffie en de ananasplantages en gaat over van dor en geel naar groen. Het wordt naar het noorden toe ook iets koeler wat wel lekker is. Want we hebben het wel heet gehad de laatste dagen.
Na een overnachting in Yirga Alem rijden we terug naar Addis Abbeba. We zetten onze kok weer af in Konso, die de afgelopen 5 dagen lekker voor ons heeft gekookt en het ontbijten de lunch heeft verzorgd.

In AA ben ik samen met Moniek uitgenodigd door een kennis van haar voor een bezoek bij haar thuis. We worden door een taxi, die bijna van ellende uit elkaar valt, bij het otel opgehaald en rijdem 3 kwartier dwars door de stad. Hebben geen idee waar we naar toe worden gebracht maar eenmaal bij haar huis aangekomen valt het alles mee. Een hele lieve vrouw die familie in Ned. heeft, 2 dochters die inmiddels gehuwd zijn en dus woont ze daar alleen met een "meid". Er staat een heerlijke Ethiopischemaaltijd voor ons klaar met Injerra, een soort zure pannekoek waar allerlei groente en vlees + scherpe saus op wordt gedaan en die je dan met je handen opeet. Gelukkig bleef de taxichauffeur gewoon op ons wachten en heeft die ons weer veilig in ons hotel terug gebracht. Een hele leuke ervaring rijker en ze heeft ons uitgenodigd om op onze laatsye dag in Ethiopie nogmaals op visite te komen. Maar dat ga ik niet meer doen, wilnog wat van AA zien die dag.

Addis-Abbeba -- Debre Markos
Inmiddels 14 januari en we hebben afscheid genomen van onze 45 chauffeurs van de 4-wheeldrives. Het Noorden van Ethiopie doen we met een bus. Maar de groep is eigenlijk te groot voor de bus en de wegen zijn heel slecht, dus dat gaat niet allemaal even soepel. Een klacht bij Sawadee helpt niet, dit is de standaard hier en we hebben nog niets te klagen want onze bus is pas 2 jaar oud. De meeste bussen die hier rijden gaan al 8-9 jaar over deze slechte wegen....... Het wordtschipperen en de stemming in de groep wordt er hierdoor niet beter op.

  • 22 Januari 2013 - 15:28

    Riet:

    Annie weer prachtige verhalen in je verslag. Wat heb je weer veel gezien. Geniet nog van AA en de temperatuur want het is hier koud.
    Goede reis terug en gauw tot ziens, dikke knuffel xxx

  • 22 Januari 2013 - 15:41

    Corrie Post:

    Nou Annie al weer een heel verslag. Ik zie er naar uit naar de mooie foto's en nogmaals de verhalen.
    De mursi met hun schotels kunnen niet meer zoenen denk?
    Wat een idee he! Zo is er in Thailand een stam met zwarte tanden, geen gezicht maar wel status.
    Veel sterkte en laat je humeur niet zakken door je medereizigers hoor. Dit is ook Ethiopië.
    Hier lopen de treinen ook niet soepel!

    Nog heel veul plezier en groetjes van Tinus en Corrie.

  • 22 Januari 2013 - 15:46

    Ben :

    Hoi Zus.
    Weer een mooi verhaal ,een hoop ervaringen zijn duidelijk herkenbaar van mijn reizen naar Ethiopie.
    Hou je goed en nog veel plezier de laatste week.
    Ben

  • 22 Januari 2013 - 16:09

    Jan Vlaar:

    Hoi Annie
    Weer een prachtig verslag, Toen ik las over die schotellippen moest ik gelijk aan denken aan Arjan Ederveen die eens een prachtige persiflage heeft gemaakt over dit onderwerp.Wat een van de reageerders al schreef,dan kun je waarschijnlijk niet meer zoenen, dus laat je niet overhalen he.
    Als jij zo ongeveer weer voet op Hollandse bodem zet zijn wij waarschijnlijk onderweg of misschien zelfs al in Portugal gearriveerd.Wij willen ook wel weer eens zon zien.
    Natuurlijk wensen we jou nog een voorspoedige thuisreis en hopen je in April weer snel te ontmoeten.heel veel groetjes van Jan en Nel

  • 22 Januari 2013 - 16:23

    Ria:

    Hoi Annie,

    Dat was telepathie: ik loop naar de computer om te onderzoeken of er misschien een berichtje van je is via de laatste mail en zie dit nieuwe bericht.
    Je maakt weer wat mee! Ik hoop dat de stemming in de groep inmiddels is verbeterd en dat de mooie ervaringen weer de overhand krijgen.
    Ik wens je heel fijne laatste vakantiedagen voor nu en een goede en voospoedige terugreis.

    Veel liefs van
    Hans en Ria.

  • 22 Januari 2013 - 17:25

    Ineke De Wit:

    Fantastisch Annie, je maakt wat mee, geweldig wat een mooie reis.Ik zie je gelukkig weer volgende week om naar je prachtige verhalen te luisteren. Dikke knuffel Ineke

  • 22 Januari 2013 - 17:32

    Corry De Jong:

    Hoi Annie leuk om jou verhaal te lezen! Wat maak je leuke dingen mee. Echt geweldig.
    Je leeft daar in een heel andere wereld, niet te geloven dat het zo daar gaat, bv. zout halen en water halen voor de beesten. Geniet nog maar lekker van de reis en vooral van het weer. Het is hier koud tot zeer koud!! Liefs Henk en Corry

  • 22 Januari 2013 - 18:47

    Elly De Lange:

    Hallo Annie,
    Geweldig om je verslag te lezen.
    Nog heel veel plezier deze laatste dagen , een goede reis terug en welkom weer in ons kikkerlandje!!
    Groeten Elly

  • 22 Januari 2013 - 18:59

    Elly Bakker:

    Hoi Annie, weer zo'n mooi verslag daardoor leven we echt met je mee.
    Nog veel plezier en tot gauw.
    Groeten Elly

  • 22 Januari 2013 - 19:51

    Lida:

    Haaiii Annie, ik heb even gegoogled op Mursi stammen, maar wat een bijzondere verhalen zitten daar achter. Het is dus niet alleen bedoeld voor die bruidsschat, maar ook om de interesse van de slavenhandelaars voor deze vrouwen te voorkomen. Je kunt het toch niet bedenken als vrouw, jezelf verminken omdat anders foute mannen met je aan de haal gaan. Gelukkig is dat hier toch iets anders, wat hebben we het dan toch goed hier. Maar Annie, het zit er dus bijna weer op voor jou, ik wens je een hele goede en voorspoedige terugreis, maar voordat je er aan begint nog even genieten daar van die heerlijke zon!!! Dikke X van mij en natuurlijk ook van Meindert.

  • 22 Januari 2013 - 20:41

    Hermien:

    Wat een belevenissen! Hier gaan de verhalen meer over koorts, griep en verkoudheid etc. Legio mensen in onze omgeving. Wat zal de temperatuur een omschakeling zijn als je zaterdag weer voet op Nederlandse bodem zet. Maar tot dan nog even genieten van die heerlijke zon, de vitamine D en alle bijzondere ontmoetingen en ervaringen die je hebt.
    Lola, Lana en Anna en Clint mochten vanavond (di.) na het eten nog even schaatsen op de Vliet, groter contrast met jouw zonnetje is bijna niet denkbaar.
    Goeie reis terug
    liefs Hermien

  • 24 Januari 2013 - 14:30

    Gretha:

    Wie bepaalt nu wat er wel of niet schoonheid is, heb ik de boot gemist, ga nu niet meer een gaatje in mijn lip maken om daar een schoteltje tussen te zetten.
    Spannende reis evengoed Annie, wat heb je geboft dat je voor de zware regen daar weg was.
    Goede reis terug naar huis, je hebt toch wel een shawl in je koffer gedaan? groet, Gretha.

  • 24 Januari 2013 - 17:01

    Nicoline:

    Hoi Annie, al lezend, reis ik met je mee en voel de warmte. Een beetje vakantie op afstand. Ik wens je een goede reis terug en zie je gauw.
    Nicoline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Annie

Hallo, mijn naam is Annie Wissink en ik ben een vrouw van 64 jaar. Ik heb 1 lieve dochter Sharon + schoonzoon Frank en 2 schatten van kleinkinderen, Lola (7) en Lana (5). Ik ben ruim 2 jaar met de VUT nadat ik 40 jaar gewerkt heb bij de Rabobankorganisatie. Dit vrije leven bevalt me uitstekend.Ik maak ieder jaar minimaal 1 verre reis en heb zo al heel wat van de wereld gezien. Dit jaar gaat de reis naar Ethiopie en ik heb er zin in. Ben benieuwd naar mijn medereizigers.

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1005
Totaal aantal bezoekers 120490

Voorgaande reizen:

29 December 2012 - 27 Januari 2013

sawadeeethiopië

Landen bezocht: